1e week in genadendal, zuid afrika - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Annick Moerkerk - WaarBenJij.nu 1e week in genadendal, zuid afrika - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Annick Moerkerk - WaarBenJij.nu

1e week in genadendal, zuid afrika

Door: Annick

Blijf op de hoogte en volg Annick

20 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Genadendal

Hallo allemaal !
de eerste week zit er al weer op, en het is geweldig.
na een lange reis van in totaal bijna een dag, kwamen we op het vliegveld van kaapstad aan. na een uur gewacht te hebben om ons paspoort te laten zien, en de koffers op te halen, stonden onze buddies te wachten in de ontvangsthal. we zijn met in de schoolbus van de buddies (emil weder school) naar genadendal gereden. we reden langs townships, de zee, de natuur en het was allemaal zo mooi. in de bus heb ik ook mijn buddie, melissa, al een beetje leren kennen. een verlegen maar heel lief meisje. toen we aankwamen in genadendal, hebben we afscheid genomen van de buddies en gingen we naar ons hostel waar we nu al een week verblijven. het hostel is heel netjes, en het was groter dan ik had verwacht.

toen we ons al een beetje thuis voelde, gingen we genadendal verkennen. we hebben de pottenbakkerij, drukkerij, de kerk en nogmeer van genadendal gezien. die middag hebben we ook gespeeld met de kinderen uit genadendal, wat heel gezellig was. 's avonds waren we uitgenodigd voor een valentijnsdiner door genadendal. dit was heel leuk om mee te maken.

zondag gingen we al vroeg in de busjes naar cape agulas, het zuidelijkste puntje van zuid afrika. toen we daar aankwamen na 2 uur rijden, zijn we eerst in een vuurtoren geweest waar het uitzicht fantastisch was. daarna liepen we naar het daadwerkelijke zuidelijkste punt. na heel veel foto's gemaakt te hebben, zijn we 10 kilometer verderop naar het strand gegaan. hier hebben we gezond, uitgerust maar ook hebben we roggen van wel 2 meter groot gezien. hierna zijn we weer teruggegaan naar het hostel.

maandag zijn we voor het eerst naar de emil weder school gegaan. toen de bel ging kwamen onze buddies ons ophalen, en gingen we naar het lokaal. na een halfuur moest de hele school naar de hal komen. toen we naar binnen liepen, was iedereen aan het dansen en zingen, waarna de directeur een woordje deed. hierna deden meer mensen een woordje. ook moesten alle nederlanders op het podium komen om een naamplaatje te ontvangen. na dit hebben we die dag nog lessen gevolgd, ook hebben we een lunch gehad samen met alle buddies. na deze ochtend hebben we een rondleiding door genadendal gehad , wat heel interessant was.

dinsdag zijn we naar een voetbal foundation gegaan, in hout bay. dit was heel interessant ook omdat ze pas een paar maanden hiermee bezig waren. daarna heeft een man ons rondgeleid door de township. dit vond ik heel indrukwekkend. ik vond het heel heftig, en heb er ook veel door geleerd. na de township zijn we naar cape town gegaan. hier hebben we een paar uur vrije tijd gehad, om ook uit te rusten van de dag.

woensdag zijn we weer naar school gegaan. hier hebben we weer lessen gevolgd, de hele dag. ik vond het een beetje saai, omdat de leraren totaal geen intresse in ons toonden. maar ik heb wel heel veel verschillen gezien vergeleken met ons schoolsysteem. na school ben ik mee met mijn buddie naar huis gegaan.dit vond ik heel interessant, omdat je nu haar huis kon zien, en besefte dat wij veel meer hebben dan zij. we hebben ook met meerdere buddies afgesproken, en dat was heel gezellig met hun.

donderdag zijn we naar de tafelberg gegaan. het uitzicht was echt fantastisch, en ik denk wel 1 van de mooiste dingen ooit gezien. aan de ene kant zag je heel capetown: robbeneiland, het stadion, het strand etc. maar aan de andere kant zag je de prachtige natuur. na de tafelberg zijn we naar het apartheidsmuseum geweest in cape town. een museum over district 6, een multiculturele wijk die in eens helemaal vernield werd om er een blanke wijk van te maken. een man vertelde zijn verhaal, wat heel aangrijpend was. na dit zijn we nog cape town ingeweest en zijn we naar de marktjes geweest.

vandaag, vrijdag, zijn we in de ochtend naar school geweest. toen we op school waren moesten we weer naar de hal. daar is er weer gezongen, gedanst, gebeden en gesproken. ook deze keer kreeg ik weer kippenvel ervan door al deze positieve energie. hierna hebben we in groepjes met de buddies social services gedaan. ons groepje heeft een belangrijk gebouwtje in genadendal opgeruimt, geplamuurd en schoongemaakt. de volgende keer is de bedoeling dat het geverfd word. het was heel gezellig samen met de buddies en de andere nederlanders. na deze ochtend zijn we in onze lesgroepjes naar een basisschool in de buurt geweest. hier hebben we bekeken welke klas wij graag een lesje aan wilde geven. uiteindelijk hebben we besloten om een lesje te geven aan een grade 4, die zijn ongeveer 9 of 10 jaar. de school zag er heel leuk uit, en de kindjes waren ook allemaal heel schattig.

ik weet zeker dat de 2e week net zo gewelldig gaat worden dan deze week.
liefs, annick

• 20 Februari 2015 - 14:25

Ben Van Moerkerk:

Hoi Annick,
    Fijn om te horen dat je het goed naar de zin hebt en leuk om al je ervaring te lezen (deze neem je voor de rest van je leven mee). Veel plezier nog met alles wat er voor de 2e week gepland staat en stuur af en toe nog eens een whatsapp bericht als je weer een keer bij de Mac bent.
    xxxx PaBen

• 20 Februari 2015 - 15:05

Gerry Joosten :

Lieve Annick,
    Wat een bijzondere ervaring is dit voor jou.dit wordt een ervaring voor je hele leven. Ik denk dat je nu inderdaad beseft hoe goed wij het hier allemaal hebben toch? Leuk dat je ook een klasje les hebt gegeven. Wat heb je die kinderen allemaal wijs gemaakt. Hihi.
    Ik wens jou nog heel veel plezier en mooie ervaringen toe.
    Geniet ervan.
    Dikke kus
    Gerry
    Ps. heb je flesjes al leeg of nog steeds energie genoeg! Hihi